تبلیغات
قویترین مردان.پرورش اندام.پاورلیفتینگ.ایروبیک.چاقی و لاغری
چه کار باید کرد و چه مکملی را باید انتخاب نمود؟

در پی درخواست بانوان ایرانی برای چاپ مطالبی علمی و کاربردی در مورد رژیم ها و اقدامات لازم برای لاغری مختص زنان در این سایت، این مقاله و دیگر مقالات علمی در این زمینه از منابع به روز اینترنتی انتخاب کرده، ترجمه نموده و تقدیم حضور خوانندگان شده و خواهد شد.
به دلیل اینکه بین قسمت اول این مقاله که در آخرین شماره سال قبل چاپ شده بود تا این شماره فاصله زمانی و وقفه ای طولانی مدت پیش آمد در این شماره از سایت قسمت اول و پایانی آن را یکجا تقدیم حضور علاقه مندان می کنیم.
از زمانی که مصرف افدرین در ورزش و در رژیم های لاغری برای زنان و مردان ممنوع اعلام شده و استفاده از آن نیز از طرف محققین و متخصصین مضر و خطرناک تشخیص داده شد، جای خالی دارو و یا مکملی که بتواند انسان و مخصوصاً زنان را در رسیدن به لاغری پایدار و واقعی و در خلاصی از شر چربی های مزاحم یاری دهد، *** و خالی ماند!

امروزه مکمل های غذایی مختلف و متنوعی ساخته شده و به بازارهای جهانی عرضه گردیده است که مصرف حساب شده آنها در کنار رژیم روزانه غذایی و در کنار تمرین مناسب هوازی، تا حدودی موثر واقع می شود. اما این نکته را از یاد نبرید که اساس کار در برنامه های لاغری، برخلاف آنچه که اغلب ما در ایران تصور می کنیم، رژیم غذایی و یا مصرف مکمل نیست.
اساس کار اقدامات لاغری حتما باید بر پایه تمرینات هوازی مناسب استوار شده و همزمان از رژیم مناسب کم قند و کم چربی نیز بهره گرفته شود. مکملها نیز در این بین نقشی کمکی خواهند داشت. هر قدمی که خارج از این چهار چوب برداشته شود، به حکم علم و یافته های نوین دانشمندان عرصه تغذیه و رژیم های غذایی، محکوم به شکست خواهد بود.
بهترین برنامه لاغری تمرینی برای کسانی که از چربی زاید در بدن رنج می برند، دوی سحرگاهی با معده خالی و با شدت و مدت مناسب خواهد بود. زمان این تمرین که بین بیداری از خواب و اولین وعده غذایی روزانه تعیین می شود، عاملی بسیار موثر و سرنوشت ساز خواهد بود.
این مقاله متعلق به بانک مقالات پایگاه تخصصی پرورش اندام و ورزش های قدرتی به آدرس پاوربیلدینگ دات آی آر powerbuilding.ir می باشد. تمامی این مقالات با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران، پیشتر در قالب کتاب چاپ و منتشر گردیده است و بدیهی است هر گونه کپی برداری و استفاده کلی و جزئی از این مقالات در کتاب ها، سایت ها، وبلاگ ها، نشریات و غیره بدون اجازه کتبی از مدیر سایت حتی با ذکر منبع نیز ممنوع بوده و افراد خاطی قویاً تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.
اگر این تمرین در طول روز و یا همانگونه که اغلب ما انجام می دهیم، بعد از ظهر و یا شب انجام شود، چه بسا که به جای کاستن از میزان چربی های زاید بدن، بر حجم این مهمانان ناخوانده نیز اضافه کند. در هنگام صبح و زمانی که بدن و عضلات شما تقریبا تمام انرژی موجود در بدن و قسمت اعظم غذای موجود در دستگاه گوارش را به مصرف رسانده و در این ساعت از روز تهی از انرژی است، در صورتی که بدن را با تمرینات هوازی و مناسب تحت فشار قرار داده و نیاز به انرژی را به طور معقولی بالا ببرید، به ناچار، اولین جایی که مورد حمله قرار خواهد گرفت، چربی های زاید بدن خواهد بود که اصولا برای چنین شرایطی در بدن انبار و ذخیره شده است.
اما در صورتی که این تمرین را با معده پر و یا در دیگر ساعات روز انجام دهید، بدن برای جبران انرژی از دست رفته به دستگاه گوارش روی آورده و با هضم بهتر و جذب سریعتر، حتی چربی زاید بیشتری را ذخیره کرده و برای روز مبادای خود کنار خواهد گذاشت.
از مشخصات بارز تمرین هوازی مناسب برای آب کردن و سوزاندن چربی های زاید می توان به دو علامت بسیار مهم و مشخص اشاره کرد: تند شدن ضربان قلب و شدید و عمیق شدن تنفس که عموم از آن به نام نفس نفس زدن یاد می کنند. دویدن باید با سرعتی انجام گیرد که هم تعداد تنفس در دقیقه و هم تعداد ضربان قلب در دقیقه تا حد معقول و حساب شده ای بالاتر رود.
عامل کمکی برای تاثیر بهتر این تمرین در لاغر کردن فرد و در آب کردن چربی های زاید، رژیم روزانه غذایی مناسب خواهد بود. برداشتی که زنان و حتی برخی از موسسات لاغری در ایران از رژیم دارند، چیزی بیش از گرسنگی دادن طولانی مدت به بدن نبوده و نیست. این نوع از رژیم ها به جرات می توان گفت که حتی موجب چاق تر شدن فرد نیز می گردد. زمانی که در طولانی مدت، بدن را از دریافت غذا محروم می کنید، سیستم هوشمند حفظ حیات به خیال اینکه با قحطی مواجه شده اید، نه تنها از چربی های زاید موجود در بدن به شدت محافظت می کند بلکه حتی اندک غذایی هم که در طول روز می خورید را مستقیما به چربی تبدیل کرده و در خود ذخیره می کند.
باور کردن این موضوع شاید کمی دشوار باشد، اما کسانی که این قبیل رژیم ها را امتحان کرده اند می توانند صحت این ادعا را تایید کنند. این قبیل رژیم ها حتی با کمبود ویتامین و املاح و مواد معدنی نیز در بدن همراه بوده و در طولانی مدت می تواند منجر به بروز زخم معده، اختلالات گوارشی، بروز حالتهای عصبی در انسان و بروز عوارض ناشی از کمبود ویتامنیها و عناصر ضروری در بدن شود.
یک اصل مسلم و تغییر ناپذیر در رژیم های لاغری «وعده غذایی بیشتر، غذای کمتر» خواهد بود. شما برای رسیدن به لاغری واقعی و ماندگار باید 4 الی 6 وعده در روز غذا بخورید، مصرف قندها و مخصوصا قندهای زود جذب را به حداقل رسانده، مصرف چربی های زاید و اشباع شده را از برنامه غذایی خود حذف کرده و پروتئین مصرفی خود را نیز در حد معقولی افزایش دهید.
شاید تنها نکته ای که در رژیم های ناکارامدی که اغلب مردم ما نیز با آن بیگانه نیستند، رعایت نشده و همین امر نیز منجر به شکست می شود، رعایت نکردن تعدد وعده های غذایی و خلاصه کردن رژیم در 2 یا 3 وعده در روز باشد.
اشاره به این نکته را نیز ضروری می دانم که تفاوت عمیق و ریشه داری بین زدودن چربی های زاید از بدن (چیزی که مد نظر ماست) و دفع آب از بدن(چیزی که در اغلب رژیمهای مردود غذایی و در توقف های طولانی مدت در سونا و … اتفاق می افتد) وجود دارد.
رکن سوم برنامه های لاغری، مصرف بهینه و حساب شده مکمل های مناسب غذایی است. قلابی فروشی در دنیای مکمل ها و مخصوصا در کشورهای جهان سوم که از مراکز تولید و از این کمپانی ها نیز کیلومترها فاصله دارند، بیداد می کند. کشورهایی که یدی طولانی و سابقه ای درخشان در تولید نمونه های قلابی و یا اصل نه چندان کارآمد و معتبر دارند، انبوهی از چربی سوزهای مضر و خطرناک را تولید و روانه بازار کرده و در شبکه های ماهواره ای هم که صاحبانشان چیزی به جز پول باد آورده حاصل از قبول آگهی را نمی شناسند، با آب و تاب در مورد آنها تبلیغ می کنند که مصرف آنها حتی اگر کارآمد هم باشد، عوارضی به مراتب خطرناک تر از افدرین و یا کلن بوترول و سیتومل را به دنبال خواهد داشت.
در انتخاب مکمل و همین طور هم در مصرف صحیح آن نهایت دقت را داشته باشید. البته این توصیه به این معنی نیست که من خود، مکملی برای فروش داشته باشم و تبلیغ غیر مستقیم آن را بکنم!
کمپانی های مکمل سازی از روزی که با افدرین وداع کردند، مدام در جستجوی ماده ای بودند تا بتوانند با جایگزین کردن آن در مکملها و تولیدات خود، جای خالی افدرین را پر کنند. تحقیقات آنها به نتایج گوناگونی رسیده است و مکملهای متنوعی نیز با مکانیسمهای اثر مختلف به بازار آمده و بسیار نیز مورد مصرف قرار گرفته است اما به جرات می توان ادعا کرد که این تلاش ها در بسیاری از موارد بی فایده بوده و تنها برای رسیدن به درآمد حاصل از فروش مکملها انجام می شود.
در این مقاله به چند نمونه از مکملها و چربی سوزهای تایید شده اشاره می کنیم و به این نکته نیز برای چندمین بار تاکید می کنیم که مصرف این قبیل ترکیبات تنها در صورتی موثر واقع می شوند که به همراه تمرین هوازی مناسب که در سطور بالا به ویژگیهای آن اشاره شد و به همراه رژیم مناسب غذایی که باز هم در سطور بالا به ویژگیهای آن اشاره شد، مصرف شوند.
در مصرف این ترکیبات نیز نهاید دقت را به خرج داده و از افراط در مصرف آن نیز خودداری کنید چرا که این ترکیبات نیز برخلاف آنچه که سازندگان و فروشنگان این قبیل فرآورده ها ادعا می کنند، در صورتی که بدون رعایت احتیاط و خودسرانه مصرف شوند، می توانند مخصوصا برای زنان، منشا عارضه و خطر باشند.

L-Carnitine
«ال کارنی تین» اسید آمینه ای غیر ضروری است که تاثیر مطلوبی بر تشدید سوخت و ساز چربی ها از خود نشان داده است. این اسید آمینه با کم کردن از چربی و مخصوصا تری گلیسرید موجود در خون، زمینه را برای سوخت و ساز چربی های زاید فراهم می کند. «کارنی تین» همچنین مسئول مستقیم هدایت اسیدهای چرب به درون سلولها و حمل آن به «میتوکندری» های موجود در درون سلولها است. «میتوکندری» را می توان موتور و یا کوره ای نامید که چربی ها در درون آن سوخته و به انرژی تبدیل می گردد.

Yohimbe
«یوهیمب» که در برخی منابع از آن به «یوهیمبین هیدروکلراید» نیز یاد شده است، ترکیبی است که از آن برای درمان ناتوانی **** مردان استفاده می شود. این ماده علاوه بر اینکه منجر به افزایش میل و قوای **** در مردان می شود، تاثیرات مطلوبی در سوزاندن چربی های مزاحم و در پیشگیری از سنتز چربی در بدن مردان و زنان نیز داشته است. تلاقی این دو اثر در یک محصول برای تشدید چربی سوزی بسیار مهم و موثر خواهد بود.

Pyruvate
«پیروات» نیز ترکیبی طبیعی است که در بدن یافت می شود. این ماده، محصول نهایی حاصل شده از متابولیسم قندها و نشاسته است که در جریان متابولیسم این مواد در بدن شکل می گیرد. ورزشکاران از فرم خارجی این ترکیب برای تقویت تحمل پذیری بدن برای انجام تمرینات سنگین استفاده می کنند اما تحقیقات نشان داده است که مصرف این ماده نیز تاثیر مطلوبی در تشدید فرایند چربی سوزی داشته است. مصرف این ترکیب، نیم ساعت از اجرای برنامه تمرینی هوازی یا بی هوازی مناسب تشخیص داده شده است.
لازم به توضیح اینکه کسانی که به قصد لاغر کردن خود تمرینات هوازی حداقل 2 و حداکثر 3 روز در هفته و رژیم غذایی مخصوص چربی سوزی را دنبال کرده و از مکملهای مناسب نیز استفاده می کنند، می توانند در طی روزهایی که تمرین هوازی را در برنامه خود ندارند، برای تناسب بیشتر اندام خود در باشگاههای بدنسازی تمرین بی هوازی انجام دهند.

Chromium
«کروم» به خاطر تاثیری که بر افزایش حساسیت سلولهای بدن نسبت به هورمون انسولین دارد، شناخته شده و معروف شده است. این هورمون تاثیر بسیار مطلوبی در کاهش قند خون داشته و تاثیر گرمازایی آن در بدن نیز مشهود است. در صورتی که مصرف این فرآورده به همراه رژیم های کم قند و کم چربی اعمال شود، فرایند چربی سوزی نیز در کنار افزایش حساسیت سلولهای بدن نسبت به هورمون انسولین حاصل خواهد شد.

L-Tyrosine
«ال تیروزین» نیز نوعی اسید آمینه غیر ضروری است که تاثیر مطلوبی در تشدید فرایند چربی سوزی از خود نشان داده است. این اسید آمینه را می توان پیش ماده «کاتکولامین» هایی نظیر «دوپامین» و «نوراپی نفرین» دانست که وجود هر دوی اینها برای تشدید فرایند چربی سوزی مهم است.
«تیروزین» همچنین با تاثیری که بر غده تیروئید و ترشح هورمونهای آن دارد، فرایند چربی سوزی را تسهیل و تشدید می کند

برچسب ها : مكمل های غذای , بدنسازی , بانوان , ایروبیك , وزنه برداری , قویترین مردان , مردان اهنین , مهراب فاطمی , كراتین , گلوتامین , پروتیئن , هورمون رشد ,

نظرات () نویسنده: حامد امیری شنبه 27 خرداد 1391 - 08:10 ب.ظ

آخرین مطالب

» رد پشت ناشی از حرکت ددلیفت و راه های جلوگیری آن ( سه شنبه 27 مرداد 1394 )
» راه های بزرگ کردن باسن و ران ( سه شنبه 27 مرداد 1394 )
» برنامه تمرینی بدنسازی مختص بانوان مبتدی ( سه شنبه 27 مرداد 1394 )
» حرکت برای رشد عضلات دیر رشد پا ( سه شنبه 27 مرداد 1394 )
» بهترین چربی سوز کدام است ( سه شنبه 27 مرداد 1394 )
» با مکمل های رشد و زمان مصرف و نحوه مصرف آنها آشنا شوید ( سه شنبه 27 مرداد 1394 )
» برنامه غذایی مناسب برای چاق شدن، برنامه غذایی، برنامه رژیم غذایی، برنامه غذایی رژیمی، برنامه غرایی مناسب ( دوشنبه 26 مرداد 1394 )
» رژیم غذایی بدنسازی برای خانم ها ( چهارشنبه 17 تیر 1394 )
» کسب مدال نقره جهانی حامد امیری ( جمعه 22 اسفند 1393 )
» شش گیاه دارویی مفید برای لاغری ( جمعه 3 بهمن 1393 )
» روش اب کردن چربیهای بغل شکم و کمر ( جمعه 3 بهمن 1393 )
» کراتین چیست . ( جمعه 9 آبان 1393 )
» تمرینات لاغر کردن ران و باسن ( جمعه 9 آبان 1393 )
» دو حرکت برای سفت کردن ران و باسن برای بانوان ( جمعه 9 آبان 1393 )
» اصلی ترین علت چاق شدن مان چیست؟ ( جمعه 9 آبان 1393 )
» قویترین مردان ایران ( یکشنبه 20 مهر 1393 )
» قویترین مردان ایران ( یکشنبه 20 مهر 1393 )
» غذاهای ک چربی شکم رو اب میکند ( یکشنبه 20 مهر 1393 )
» تناسب اندام با صافی شکم ( سه شنبه 8 مهر 1393 )
» رژیم غذایی بدنسازی و پرورش اندام برای حجیم سازی عضلات (قسمت اول) ( شنبه 5 مهر 1393 )
 

موضوعات

نویسندگان

نظرسنجی

نظرتون در باره ای ایتمهای مردان اهنین بگید



ADS

آمار بازید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :
آخرین بروز رسانی :

درباره ما

دریافت همین آهنگ

قالب وبلاگ



ابزار نمایش رتبه گوگل یا پیج رنک , . , .